Betjening af broen
Her er bestyrelsens retningslinier for åbning og
lukning af broen med hensyn til procedurer og sikkerhed. Dette reglement
fastsætter bestyrelsens regler og procedurer for åbning og lukning
Frederiksholmbroen
Åbning og lukning af broen sker af godkendte og autoriserede brovagter på følgende måde: |
|
Åbning: |
|
Brovagten låser sig ind i maskinrummet i klapkælderen med systemnøgle 1.
I maskinrummet er eltavle til forsyning og indledende betjening af broteknik placeret.
I kælderen er ligeledes gule veste som skal bæres af brovagten samt denne vejledning og logbog.
|
|
Tjek at nøgleafbryderen for driftsform er sat til "norm" (normal) ved hjælp af systemnøgle 2. Tjek at drejeknappen "BOMANLÆG" øverst til højre er sat til "Normaldrift" |
|
Nøgleafbryderen til frigivelse af lås i manøvrepult frigives ved at dreje nøgleafbryderen nederst til venstre, ligeledes med systemnøgle 2. |
|
Brovagten sikrer, at maskinrummet er mennesketomt, aflåser døren til rummet og går op til manøvrepulten på broen og udtager betjeningspanelet til selve broen og til bommene. |
|
Det er nu tid til at sikre sig at båden, der skal passere broen er klar og har motoren startet.
For at starte selve broåbningsproceduren aktiveres broen ved at dreje nøgleafbryder med systemnøgle 2 til start. Herved sker følgende: Pumperne til broklappen starter. Lys- og alarmer på broen starter for at advare trafikanterne. Lydgiveren er aktiveret i 30 sekunder Busslusen sættes på rødt og pullerterne går op og forbliver oppe indtil broen atter deaktiveres. Bemærk at broklappen ikke kan aktiveres uden bommene er lukket. |
|
Bommene lukkes nu ved at dreje de to knapper samtidig mod "luk". Bemærk at den ene knap styrer Christianshavns-siden, mens den anden styrer Frederiksholm-siden. Hvis knappen slippes standser bommene - dette kan med fordel bruges til at benytte bommene til at advare trafikanterne ved at sænke bommene en smule for at signalere til trafikanterne. Når fri bane lukkes bommene helt.
|
|
Broklappen kan nu åbnes ved at benytte brobetjeningspanelet og dreje "op/ned"-drejeafbryderen til "op" og holde den aktiv i mere end 2 sekunder. Broen bremser (ramper) automatisk op og ned, når klappen nærmer sig endepositionerne for henholdsvis åben eller lukket broklap. Broklappen kan stoppes på rød trykknap "stop" på betjeningspanelet, hvis broen ikke har behov for at åbne helt (bør kun benyttes når broen er kommet over 45 grader da man ellers kan resikere at broen ikke vil lukke igen). | |
Lukning | |
Broklappen lukkes ved at op/ned-drejeafbryderen drejes til "ned" og holdes aktiv i mere end 2 sekunder. | |
Når broen er helt lukket åbnes bommene ved at dreje på de to kanpper på betjeningspanelet til bommene mod "åben". Knapperne holdes inde indtil bommene er helt lodrette. Det er yderst vigtigt at bommene ikke frigøres før broen er helt nede. I modsat fald udløses nødstoppet og broen kan ikke lukkes helt! | |
Herefter skal pumperne slukkes ved at dreje nøglen på betjeningspanelet (mærket "Start"). Ved denne manøvre stopper de røde advarselsblink (pos. 03) og busslusen genaktiveres. De to betjeningspanel lægges på plads i pulten og lågen til manøvrepulten lukkes.. | |
Brovagten låser sig nu atter ind i maskinrummet og låser på eltavlen låsen til manøvrepulten, som igen betjenes med systemnøgle 2. | |
Logbogen udfyldes. | |
Afslutningsvis låses døren til maskinrummet med systemnøgle 1. | |
Åbning: ved fejl på bomanlæg Hvis der opstår fejl på bomanlægget så bommene ikke lukker korrekt skal flg. vejledning følges - bemærk at det til denne åbningsprocedure kræver 2 brovagter. |
|
Nøgleafbryderen for driftsform stilles til "norm" (normal) ved hjælp af systemnøgle
2 Herefter stilles drejeknappen BOMANLÆG til "Ved Driftfejl" |
|
Nøgleafbryderen til frigivelse af lås i
manøvrepult og for afspærringsbånd frigives ved at dreje
nøgleafbryderen nederst til venstre, ligeledes med systemnøgle
2. |
|
Brovagt 1 sikrer, at maskinrummet er mennesketomt,
aflåser døren til rummet og går op til manøvrepulten og udtager
hængetrykket. |
|
Hængetrykket aktiveres normaldrift ved at dreje
nøgleafbryder med systemnøgle 2 til start.Herved sker følgende. Pumpe
1 og 2 til broklappen starter automatisk og der ventes i ca. 10 sekunder Lys- og lydgivere
starter. Lydgiveren er aktiveret i 30 sekunder Busslusen sættes på rødt
og pullerterne går op og forbliver oppe indtil hængetrykket atter
deaktiveres |
|
Derefter går brovagt 1 til broens nordlige ende og
åbner standeren for afspærringsbånd trækker
afspærringsbåndet over vejbanen til modsatte stander og fastgør
båndet i den elektrisk forbundne lås. Brovagt 2 foretager samme manøvre i broens sydlige ende. Brovagt 2 forbliver under åbningen på broens sydside. Først når begge afspærringsbånd er fastgjort i de elektrisk forbundne låse er der spænding til betjeningen af broåbningen/-lukningen i hængetrykket i manøvrepulten. |
|
Brovagt 1 går nu tilbage til hængetrykket og
broklappen kan nu åbnes ved at op/ned-drejeafbryderen drejes til ”op” og
holdes aktiv i mere end 2 sekunder. ramper automatisk op og ned, når den nærmer
sig endepositionerne for henholdsvis broklap åben eller broklap lukket. Broklappen kan altid stoppes på rød trykknap "stop" i hængetrykket. |
|
Lukning ved fejl på bomanlæg
|
|
Nødstop Hvis nødstoppet har været aktiveret skal systemet genstartes for at genoptage betjeningen af broen. |
|
Der findes 2 nødstop. Et på eltavlen i maskinrummet og et på selve betjeningspanelet. I begge tilfælde aktiveres nødstoppet ved at trykke det ned. For at frigive det igen skal den røde knap drejes i pilens retning. Knappen springer nu tilbage i udgangspositionen. Broen er dog stadig stoppet og skal genstartes ved at trykke på den blå knap "Reset" i maskinrummet. Knappen vil lyse hvis nødstop har været aktiveret. Efter reset kan broen atter betjenes normalt.
|
|
Fejlmeldinger og Nøddrift | |
Kemp & Lauritzen A/S, Roskildevej 12, 2620 Albertslund Tlf. 43 66 88 88, Fax. 43 66 88 99 Kontaktperson: Kim B. Hansen, Tlf. 43 66 86 36 Vagttelefon: 43 66 88 88 Tilkaldetiden er maksimalt 1 1/2 time fra det tidspunkt hvor vagtcentralen er kontaktet. |